Search - للبحث فى مقالات الموقع

Sunday, December 19, 2010

الله يجازيك يا عم عبد الناصر

الله يجازيك يا عم عبد الناصر

الله يجازيك يا عم عبد الناصر
الليل ملليل والألم عاصر
لسه اللي بيبيع أمته كسبان
وكل يوم أطلع أنا الخاسر
الله يجازيك يا عم عبد الناصر
أما أنت خميت مصر دي خمة
يوم ما ناديت بالعشق للأمة
ورطتنا نعشق خريطة عبيطة
وبشر ما نعرفهاش
وبلاد ما بنزرهاش إلا فواعلية وبنايين
وسواقيين وخدامين وطباخين
بلاد أسافرها سعيد .. أرجع حزين
حبيتها زي ما قلتلي … وأكتر
عالأجنبي ما أستكترتش .. عليا تستكتر
عالأجنبي ما تنأورتش .. عليا تتنأور
تطمع في دمعي وفي تعاسة راتبي
ملهم أنا .. وأعمل غبي
---
و أدي الألم يا عم عبدالناصر .. زاحف وبيحاصر
و أدي الجميع خاسر
و أدي فجر أمتنا الجميل مغلوب
و أدي إنتحار الأمة بالمقلوب
وأنا غريب الدار
لابسني توب العار
ساكن في وطني بالإيجار
قاعد انا عالجسر في القيالة
من قلب اللهيب...من قلب اللهيب منشالة
وقلبي ساقية حزن سيالة
بغني معرف مغنى ولا عديد
زي افتكار الميتين في العيد
بعاني وحداني
شياطيني لابساني
والأمة قدامي مفرقاني
يا رب
يا رب ما تحببني في الناس الملاح تاني
يا رب ماترجعني اعشق ضحكة اخواني
يا رب كرهني في اوطاني
---
ماأخيبك امة
ما اتعسك امة
لا عقل ولا همة
لا مصدقة فعلك ولا تحفظي كلمة
امة تدور وتلف
تقيلة مش هتخ
حماسية وحماسها كتيرة ساعة ويجف
امة بتتخابط
امة بتتعابط
امة ومالهاش لا زابط ولا رابط
ولا كبير عيلة
ولا قرابة دم
وفكرة وهمية ما تورث الا الهم
ماتحل عني يا عم
احنا ورثنا كلام
احنا تاريخنا كلام
علشان كده لما تقول
على طول اقول وبكام؟
هو حب؟... دبرني
تاريخ؟ ...فكرني
طريق؟... نورني
مصير؟ ...بصرني
دة انا بقيت عربي من قبل ما القى اللي يمصرني
انا انتمائي لأمتي ممسخرني
محسوبة في الأحزان عليا
في الفرح بتنكرني
ياللي انتي لا امة ولا انتي ام
في ام ماتعرفش ساعة الألم تضم
قد ما ننورها هي مضلمة
قد ما نعلمها مش متعلمة
كل ليلة بايتة مظلومة
وهي الظالمة
---
اَخرة السكك الوعار
مجد متلطخ بعار
قد ما نحجمها
تفلت من الإطار
السلاح من صنع برة
والكلام من صنع برة
والماَكل والملابس
والهوا البارد في بيتي صنع برة
لا نسجت الهدمة ولا زرعت ولا اكتفيت
شفتها جريت...اشتريت
جلابيتي
عمامتي
سجادتي
وحواديت الصغار
والحلاوة حلوة مرة
شغل برة
---
ايه يهم؟
ان مت من اجل البشر ولا سبت الديب يصرخ
واتغابيت او نسيتها او اتناسيت
الشهادة مجانية
والبطولات نفحات استعراضية
والليل مليل والألم عاصر
لسه اللي بيبيع أمته كسبان
وكل يوم أطلع أنا الخاسر
الله يجازيك يا عم عبد الناصر



الشاعر : عبد الرحمن الأبنودي